Presentation Nauð Vanarot

-


Namnförvirring
Examina och utbildning
Nytt liv
Intensivutbildning med Shirley Eagle Claw Woman
Omvandling
Förändring

Presentationen blir färdig under våren, detta är ett utkast. Så skrev jag för några år sen men den kommer aldrig bli färdig eftersom jag tycker det är ointressant.

Namnförvirring

Mitt födelsenamn är Elisabet Lindén. I slutet av 1990-talet insåg jag att jag ville byta efternamn eftersom vår efternamnstradition gör kvinnor till mäns tillbehör – antingen faderns eller makens. Jag ville ha ett namn som länkade mig till något, för mig, relevant. I början på 2000-talet kom namnet Vanarot, dvs jag har min andliga rot och tillhörighet hos Vanaätten¤.
Ett par år senare fick jag till mig att det var dags att byta förnamn. Sen gick det ett par år innan jag förstod att det var en runa som jag skulle ha som förnamn. Jag visste egentligen vilken runa det var men Naud – nödvändighet – är en tung runa så under ett par månader testade jag andra runor tills jag tillslut gav vika och underordnade mig till nödvändigheten.
Alla dessa namnbyten har medfört att det finns artiklar skrivna av Elisabet Lindén, Elisabet Vanarot och Naud Vanarot på nätet. Jag har också sett att mina olika namn ibland kallas alias, men alla namn är eller har varit mina lagliga namn. Det enda som kanske kan kallas alias är mitt medicinnamn, Vita Orm. Det namnet har jag eftersom jag har en vit orm som hjälper mig i mitt arbete. Själv skulle jag dock inte kalla det för ett alias, utan just för ett medicinnamn.
Under den period från att jag förstod att jag skulle byta förnamn tills jag hittade mitt rätta namn använde jag, i vissa samanhang, Vita Orm som namn.

Examina och utbildning

Jag är utbildad verktygsmakare och vårdare och har en chefsutbildning från Hälsouniversitetet.
1992 blev jag färdig psykodramaassistent.
1997 examinerades jag till psykodramaledare.
2002 vigdes jag till medicinkvinna.
2003 blev jag certifierad psykodramaregissör.

Nytt liv

Att jag skulle bli häxa kom till mig under ett psykodramaseminarium 1991. På den tiden var det ont om häxor i Sverige och jag hade ingen aning om hur jag skulle gå till väga eller vad det handlade om men började leta. Hittade Gudinnor och att det handlade om kvinnlig kraft. Häxan och aktivisten Starhawk blev en förebild. Hon ville, som jag, forma en helare värld och använder andra metoder än de parlamentariska.
1992 meddelade krafterna mig att det var dags att säga upp mig från min tjänst som chef på landstinget. Det var skrämmande att ha fyra barn utan att ha en ordnad försörjning för dem men samtidigt var jag tacksam att slippa vara en av dem som arbetade för att montera ner den svenska välfärdsmodellen.
1993 mötte jag den svenska shamanismen och jag var såld. Trummorna och galdrandet förde mig tillbaka till min uppväxt i västafrika. De besök vi i familjen gjorde i avlägsna byar och de ritualer jag som barn deltog i där är starka och positiva minnen.

Jag deltog i ritualer och gick några kurser i shamanism och fick egna erfarenheter som var viktiga. Dessutom började jag läsa socialantropologi, religionsvetenskap, arkeologi och allt annat intressant jag blev tipsad om av vänner som studerade/doktorerade kring vår förhistoria och samtida shamanska/naturreligiöst baserade kulturer. Det som berörde mig starkast var det icke-hierarkiska förhållningssättet och det var också det som fick mig att lämna häxan och wicca-rörelsen bakom mig.

Intensivutbildning med Shirley Eagle Claw Woman

1999 skickade jag min psykodramauppsats, From Cosmos to Catharsis till Shirley Barclay och frågade om jag kunde få delta i en soldans. Det blev början på en tre månader lång intensivutbildning i avancerade shamanska tekniker och djupare insikter i tjänande ledarskap.
Jag anländer till Seattle en torsdagskväll och tidigt på fredag eftermiddag åker vi till det ställe Eagle Claw Woman ska hålla en workshop under helgen. Det är en överklassvilla belägen högt uppe på berget med utsikt över sundet. Vi var 22 kvinnor som levde och arbetade tillsammans under helgen. Eagle Claw Womans sätt att arbeta liknade varken de psykodramatiska eller shamnska sätt att arbeta som jag sett tidigare. Det var intensivt och effektivt, många av kvinnorna gjorde omvälvande genombrott. Uppenbart var att Eagle Claw Woman var oerhört kunnig.
Måndag förmiddag beger vi oss till Eagle Claw Womans dotter Cathy Little Brave som för tillfället bor med familj och släktingar (varav flertalet är medicinpersoner) strax utanför Seattle. Den materiella kontrasten är skriande, istället för lyxhus med tio badrum så håller detta hus på att falla ihop och barnen som leker runt elden där stenarna till svetthydderitualen håller på att glödgas ser mest ut som mexikanska gatubarn.


Cathy Little Brave med sin man Sicangu Chief Reginald, bilden är tagen på Rosebudreservatet

Cathy, Regie och hans bror ska leda de ritualer som krävs för att vår resa ska bli den bön som den är ämnad att vara. Detta var den första Native American Church-ritual jag deltog i, och första gången jag åt peyote. Alltihop avslutade med en rituell måltid och tidigt på tisdag eftermiddag åkte vi tillbaka för att packa bilen så vi kunde ge oss iväg på onsdag morgon. Torsdagkväll skulle vi vara i Albuquerque, New Mexico, en ungefär 250 mil lång körning. Under bilresorna (totalt ca 1600 mil) ägnade sig Grandma’ Shirley åt att undervisa mig. Utforska ursprunget
Tempot som inledde den tre månader långa resan upprätthölls. Workshops, ritualer, teachings i en ständigt strid ström. Vi tillbringade fyra dagar hos en av hennes söner i Dallas. Det var den enda vakna tid under dessa månader som vi var lediga…

Omvandling

Innan jag reste till Grandma Shirley första gången (jag har varit där flera gånger sen dess) gjorde jag en trumresa. Eftersom jag reste för min egen skull förväntade jag mig att träffa mitt kraftdjur men istället var det mitt medicindjur, Vita Orm som jag mötte. I resan raserade Vita Orm hela världen, träd vältes omkull, berg rämnade, sjöar tömdes på sitt vatten och skapade gigantiska flodvågor. Jag var rejält uppskakad när jag kom tillbaka. Varför ödelade mitt medicindjur hela världen? Det var väl ändå inte meningen… När mitt kraftdjur trampar mig sönder och samman vet jag, hur plågsamt det än är, att det är något jag måste släppa taget om, döda, i mig själv. Vilket kan vara både svårt och plågsamt men är ändå både möjligt och begripligt. Men det här, vad betydde det? Handlade det om världen som sådan eftersom det var Vita Orm som gjorde det, eller handlar det om min värld? På något plan förstod jag att det var min värld det handlade om och det gjorde mig rädd. Jag är ju bara en tvåbening som försöker bli människa så jag gjorde som de flesta av oss gör, jag försökte hitta alternativa förklaringar, ibland väldigt långsökta. Jag tvekade aldrig om att krafterna ville visa mig något och att det var viktigt men det uppenbara, att min värld, så som jag kände den, skulle raseras ville jag inte acceptera.
Naturligtvis var det precis det som hände. 2001 påbörjades en nio år lång process som inleddes med att jag blev sjuk. När jag, året därpå träffar Grandma Shirley säger hon ”You know what this means, don’t you?”. Innan hon sa det hade jag överhuvudtaget inte reflekterat över att sjukdomen hade något med min shamanska utveckling att göra. Jag visste att hos lakotas så blir man sjuk när andarna kallar en för att bli medicinperson men aldrig tänkt att det hade med mig att göra. Jag var psykodramatiker som använde shamanska tekniker. Jag ville vara psykodramatiker som använde shamanska tekniker. Om en tvåbening frågat mig hade jag kunnat säga nej, det anvaret vill jag inte ha. När krafterna kallar kunde jag inte säga nej.
I en ritual där många underliga saker hände vigdes jag till medicinkvinna. Det uppdrag jag fick var att lyfta fram, lyfta upp, Allmodern i ljuset. Göra henne synlig igen. När jag kom tillbaka till Sverige påbörjade jag processen att grunda Moder Jordsamfundet vilket gjordes året därpå.

Förändring

Omvandlingen när jag vigdes var rätt abrupt, jag rörde mig från ett tillstånd till ett annat vilket medförde att mina prioriteringar ändrades. Jag hade redan innan varit trött på stadslivet men nu blev det outhärdligt. Jag lyckades hitta en gammal billig timmerstuga 4 mil från stan. Där bodde jag under sommarhalvåret och åkte in till stan för att träffa familjen ett par dagar i veckan eller när jag ledde cirklar och andra aktiviteter.

LD
smafundet
mer nytt liv
flytt

Hur jag verkat och verkar